12 ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
1 – ΚΟΚΚΙΝΑ ΔΑΝΕΙΑ
Όχι δεν είναι «κλέφτες» και «στρατηγικοί κακοπληρωτές» όσοι δεν κατάφεραν να αποπληρώσουν το δάνειό τους εν μέσω απανωτών χτυπημάτων οικονομικής κρίσης, πανδημίας και πρωτοφανούς ακρίβειας. Δεν είναι μόνο η πρώτη κατοικία που πρέπει να προστατευτεί από τα «κοράκια» των funds αλλά και το μαγαζί του μικρού εμπόρου και επιχειρηματία. Το κράτος οφείλει να προστατεύσει τον μικρομεσαίο δανειολήπτη και να τον στηρίξει για την αποπληρωμή με ευνοϊκούς όρους. «Κλοπή» είναι η ραγδαία αύξηση των επιτοκίων από τις τράπεζες που ανακεφαλαιοποιήθηκαν με τα χρήματα του ελληνικού λαού και σήμερα σφίγγουν τη θηλιά στους πολίτες. Ειδικά για την Κρήτη η θηλιά αυτή έχει πάρει κυριολεκτική έννοια καθώς είναι η πρώτη περιφέρεια σε αριθμό αυτοκτονιών.
2 – ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΤΟΜΕΑΣ
Μπορεί να υπάρξει αγροτικός τομέας χωρίς χωροταξικό σχέδιο και με το κόστος παραγωγής στα ύψη; Είναι ποτέ δυνατόν να επιστρέψουν στην καλλιέργεια της γης οι αγρότες αν εξανεμίζεται όλο το εισόδημά και ο κόπος τους; Ζητάμε άμεσα μηδενικό ΦΠΑ στα λιπάσματα και στα γεωργικά εφόδια. Δημιουργία κινήτρων και χωροταξικό σχέδιο για την επιστροφή τον αγροτών στη γη. Σύνδεση των επιδοτήσεων με την πραγματική παραγωγή και αποτροπή της κλοπής της παραγωγικής γης για άλλες δραστηριότητες (ξενοδοχεία, ανεμογεννήτριες φωτοβολταϊκά κτλ) Άμεσες αποζημιώσεις από φυσικές καταστροφές. Όχι ως ελεημοσύνη αλλά από τους πόρους που καταβάλουν εδώ και χρόνια οι ίδιοι οι αγρότες στον ΕΛΓΑ. Ο αγροτικός και κτηνοτροφικός τομέας μαραζώνει και οδηγείται σε αφανισμό.
3 – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Ακούμε συνέχεια για περισσότερο τουρισμό, αλλά μας είπε κανείς ποτέ πόσους τουρίστες αντέχει η Κρήτη; Πόσο νερό και ενέργεια απαιτεί ο παραπάνω τουρισμός και πόσα απορρίμματα συνεπάγεται; Πόσα ξενοδοχεία και πόσα airbnb χωράνε στο νησί και πού θα μείνουν οι γιατροί, οι δάσκαλοι και οι φοιτητές αν δεν υπάρχουν σπίτια για ενοικίαση; Χρειάζεται πλέον επιδότηση αποκλειστικά για νέες μορφές τουρισμού (χειμερινός, περιπατητικός, αγροτουρισμός) βάσει μελέτης φέρουσας ικανότητας. Όχι στην υπερεκμετάλλευση του φυσικού πλούτου και στα αφόρητα καλοκαίρια μέσα στις πόλεις και τις τουριστικές περιοχές της Κρήτης. Παρά την τουριστική ανάπτυξη οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία και την εστίαση δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας και η Επιθεώρηση Εργασίας είναι άφαντη.
4 – ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΟΙ
Σε ενάμιση χρόνο είδαν λεφτά για ανοικοδόμηση μόνο 5 από τις περίπου 1.000 οικογένειες που έμειναν άστεγες. Πόσα χρόνια θα πάρει ο έλεγχος των συνολικά 8.000 φακέλων (κόκκινων και κίτρινων σπιτιών); Χρειάζεται άμεση πρόσληψη μηχανικών για τη διεκπεραίωση των αιτήσεων. Παρά τις υποσχέσεις, οι «συντοπίτες» του κ. Μητσοτάκη αντιμετωπίζουν αδιαφορία και απαξίωση αλλά ακόμα και πλειστηριασμούς για τις κατεστραμμένες περιουσίες τους. Τα ερείπια παραμένουν μέσα στους οικισμούς αφού δεν έχουν δοθεί χρήματα ούτε για τις κατεδαφίσεις των ετοιμόρροπων, ενώ περισσότεροι από 700 άνθρωποι μένουν στους οικίσκους. Με αυτούς τους ρυθμούς τους καταδικάζουν να ζουν εκεί για χρόνια.
5 – ΒΟΑΚ – ΜΕΣΑ ΣΤΑΘΕΡΗΣ ΤΡΟΧΙΑΣ
Είστε έτοιμοι να πληρώνετε για να πάτε από τη Ν. Αλικαρνασσό στο ΠΑΓΝΗ; Η Κρήτη δικαιούται σύγχρονο αυτοκινητόδρομο χωρίς διόδια. Για τον ΒΟΑΚ έχουμε ήδη πληρώσει και μάλιστα πολύ ακριβά. Κυρίως σε ανθρώπινες ζωές αλλά και οικονομικά με την σπατάλη καυσίμων και εργατοωρών στο πιο απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο της Ελλάδας. Οι κυβερνήσεις ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ επέβαλαν διόδια, που τελικά θα φτάνουν μέχρι και μέσα στις πόλεις κόβοντας στα δύο το Ηράκλειο. Στο νέο ΒΟΑΚ πρέπει να υπάρχει και γραμμή σταθερής τροχιάς που θα ενώνει τις πόλεις του νησιού. Μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη η συζήτηση για τρένο στην Κρήτη όχι μόνο δεν πρέπει αν σταματήσει αλλά τώρα γίνεται φανερό πόσο χρειάζεται ένα αξιόπιστο, δημόσιου χαρακτήρα μέσο σταθερής τροχιάς και στην Κρήτη. Και φυσικά για τη σύνδεση των πόλεων και των ανθρώπων του νησιού όχι για το αεροδρόμιο Καστελλίου. Η πρόταση αυτή εξυπηρετεί συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα.
6 – ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Το Ηράκλειο είναι η μοναδική πόλη στον κόσμο που διώχνει το αεροδρόμιο από τη θάλασσα για να το πάει 40 χιλιόμετρα μέσα στην ενδοχώρα και είναι η μόνη μητρόπολη που δεν περιορίζει τις νυκτερινές πτήσεις. Οι μεταφορές γίνονται πανάκριβες και χρονοβόρες. Μιλάνε για αεροδρόμιο – HUB, λειτουργία που δεν έχει ούτε η Αθήνα, λες και θα αρχίσουν ξαφνικά να έρχονται μέσω Κρήτης τα εμπορεύματα π.χ. από την Κίνα στην Ευρώπη. Το ειδικό χωροταξικό του Δήμου Μινώα έρχεται για να εξυπηρετήσει το αεροδρόμιο και όχι τις ανάγκες των ανθρώπων. Την ίδια στιγμή το παραλιακό φιλέτο του «Ν. Καζαντζάκης» δίνεται από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ σε επιχειρηματικά συμφέροντα ως “προίκα” για το Καστέλλι ενώ στην Πεδιάδα συντελείται μια καταστροφή με ξερίζωμα 250.000 ελαιόδεντρων που έβγαζαν λάδι άριστης ποιότητας. 12,5 εκατομμύρια ευρώ ήταν η απώλεια του αγροτικού εισοδήματος μόνο για το 2022. Φτιάχνουν ένα αεροδρόμιο-τέρας στο Καστέλλι, ενώ η ισόρροπη ανάπτυξη επιβάλλει συλλειτουργία με το αεροδρόμιο των Χανίων αλλά και της Σητείας, το οποίο αν και φτιάχτηκε με κρατικό χρήμα, πλέον εγκαταλείπεται. Όλος αυτός ο παραλογισμός πρέπει να αναστραφεί.
7 – ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ
Κι όμως, μπορούμε να φανταστούμε το νησί χωρίς καζίνο, ακριβώς όπως δεν το φανταζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ όταν έδινε τη σχετική άδεια . Η πρώην βάση Γουρνών και άλλα φιλέτα του Ηρακλείου, ακόμα και το ενετικό λιμάνι προορίζονται για… αξιοποίηση από ιδιώτες. Μετά τη χρόνια εγκατάλειψη στις Γούρνες η λύση τύπου «Ελληνικού» ήρθε ως μονόδρομος και η έκταση κατέληξε να ιδιωτικοποιείται και να παζαρεύεται στην αγορά real estate. Οι εκτάσεις αυτές ανήκουν στους πολίτες του Ηρακλείου, δίνουν διέξοδο στο τεράστιο πρόβλημα έλλειψης ελεύθερων χώρων στην πόλη και μπορούν να αποτελέσουν «ανάσες» για τους κατοίκους. Για αυτά θέλουμε να παλέψουμε.
8 – ΕΞΟΡΥΞΕΙΣ
«Και στη Θάσο κάνουμε εξορύξεις και δεν συνέβη ποτέ ατύχημα» μας λένε. Μόνο που στη Θάσο οι εξορύξεις γίνονται σε βάθος 50 μέτρων. Στα νότια της Κρήτης τα κοιτάσματα βρίσκονται 3 έως 5 χιλιόμετρα από την επιφάνεια της θάλασσας και ο κίνδυνος ατυχήματος είναι τεράστιος. Οι εξορύξεις στην Κρήτη, που αποφασίστηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ και προωθήθηκαν επί ΝΔ, θα έχουν καταστροφικές συνέπειες για τον τουρισμό, την αλιεία, τη φυσική ζωή του νησιού. Αντίθετα χρειάζεται προστασία των παράκτιων περιοχών, μελέτη και υποδομές για το θέμα της ανόδου της στάθμης της θάλασσας που απειλεί όλες τις νησιωτικές περιοχές. Οι υδρογονάνθρακες και τα κέρδη προορίζονται για την Exxon Mobil και όχι για τον ελληνικό λαό. Εμείς στην ίδια τιμή θα πληρώνουμε τα καύσιμα. Η Γαλλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία και πολλές άλλες χώρες έχουν απαγορεύσει εξορύξεις στις θάλασσές τους. Δεν είναι δυνατόν να επαναλάβουμε τα αποτυχημένα αναπτυξιακά μοντέλα που ήδη έχουν απορριφθεί στην Ευρώπη και να αφήσουμε την Κρήτη να καταστραφεί. Και πάλι προκύπτει το ερώτημα: Ανάπτυξη για ποιον; Για τον λαό ή για τις πολυεθνικές;
9 – ΕΝΕΡΓΕΙΑ – ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΑΠΕ
«Πράσινη Ανάπτυξη», αλλά για ποιον;». Οι εταιρίες ενέργειας βάζουν στο χέρι τις βουνοκορφές της Κρήτης με τις ευλογίες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).Τα υποθαλάσσια καλώδια έρχονται κυρίως για να πάρουν και όχι για να δώσουν ρεύμα, μετατρέποντας το νησί σε «μπαταρία» όλης της Ευρώπης. Λέμε ναι στις ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας), αλλά με συγκεκριμένο κατά τόπους σχεδιασμό για την αξιοποίηση όλων των ενεργειακών δυνατοτήτων με σεβασμό στο περιβάλλον και τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας. Ανεμογεννήτριες μόνο πλωτές, σε απόσταση από τις ακτές, κίνητρα για φωτοβολταϊκά στις στέγες για αυτοπαραγωγή μικρής κλίμακας, μετατροπή όλων των δημόσιων κτιρίων σε αυτόνομες ενεργειακές μονάδες και απόλυτη εξαίρεση των περιοχών Natura από βιομηχανικές δραστηριότητες.
10 – ΠΑΙΔΕΙΑ – ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αρχαιολογικά και ιστορικά μνημεία ποσοτικοποιούνται με οικονομικούς όρους και δίνονται βορά σε επιχειρηματίες του τουρισμού και του “πολιτισμού”. Η ΝΔ θεσπίζει τη μεταφορά τους εκτός Ελλάδας για 50 χρόνια, διασπώντας τους άρρηκτους δεσμούς τους με τον τόπο που τα παρήγαγε και υποτιμώντας τη συμβολή τους στην αδιάκοπη διαμόρφωση της συλλογικής μας μνήμης. Το Μουσείο Ηρακλείου δεν ξεπουλιέται και δεν χρειάζεται manager για να λειτουργήσει! Πρέπει να παραμείνει κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού δημόσιο και ανοιχτό για όλους! Την ίδια στιγμή ο σύγχρονος Πολιτισμός και η Παιδεία πολεμούνται ποικιλοτρόπως. Οι νέοι καλλιτέχνες φυτοζωούν και βαφτίζονται απλά «απόφοιτοι λυκείου». Τα κρητικόπουλα, όπως και τα παιδιά όλης της χώρας, αποκλείονται από τα πανεπιστήμια λόγω της βάσης του 10 και της Τράπεζας Θεμάτων. Τα ΑΕΙ αντιμετωπίζονται ως παραρτήματα ιδιωτικών ερευνητικών κέντρων και οι ερευνητές ως εκπαιδευόμενοι σκλάβοι. Το αίτημα για 10% του προϋπολογισμού στην Παιδεία είναι περισσότερο επίκαιρο από ποτέ.
11 – ΥΓΕΙΑ
Οι «ήρωες» της πανδημίας αντιμετωπίστηκαν με ΜΑΤ στο Ηράκλειο όταν ήρθαν οι υπουργοί. Οι εργαζόμενοι στο ΠΑΓΝΗ και το Βενιζέλειο παλεύουν με τεράστια προβλήματα υποστελέχωσης και βιώνουν τον αυταρχισμό των διοικήσεων ενώ κλινικές όπως η Παιδοψυχιατρική οδηγούνται στο κλείσιμο. Το μνημονιακό σχέδιο των συγχωνεύσεων νοσοκομείων είναι ακόμα εδώ και ξεκινά από την ανατολική Κρήτη. Μόνο ανάχωμα είναι η αντίδραση των υγειονομικών και των πολιτών που αγωνίζονται για δωρεάν δημόσια υγεία με αξιοπρέπεια και φροντίδα για όλους. Χρειάζεται άμεση πρόσληψη χιλιάδων μόνιμων γιατρών. Υγεία (και Παιδεία) ως απόλυτες προτεραιότητες, με εξαίρεση από όλους τους μνημονιακούς νόμους.
12 – ΒΙΑ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
Η μαγκιά, το καπετανιλίκι, η βία και η κακοποίηση εις βάρος των γυναικών και των παιδιών μας, δεν είναι πια απλές στατιστικές. Είναι η καθημερινότητα. Η κοινωνία του νησιού «φωνάζει» για βοήθεια και οι θεσμοί της πολιτείας σφυρίζουν αδιάφορα. Χρειάζονται μόνιμοι ψυχολόγοι σε όλα τα σχολεία, χρειάζονται άμεσα προσβάσιμες δομές και τηλεφωνικές γραμμές συμβουλευτικής και υποστήριξης σε κάθε δήμο και σε κάθε κεφαλοχώρι, χρειάζεται ειδικό μάθημα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης για να αλλάξει η σημερινή πραγματικότητα. Δεν είναι μαγκιά και αντρειοσύνη να τα βάζεις με τον αδύναμο. Δεν είναι αυτή η Κρήτη. Κεντρικά, το μήνυμα της χρήσης βίας είναι κυρίαρχο και απορροφά δισεκατομμύρια σε πολεμικούς εξοπλισμούς. Η εμπλοκή της χώρας στον πόλεμο γίνεται άνευ όρων την ώρα που η κοινωνική πολιτική γίνεται άνευ… πόρων.